Nők és a zsebkendőnyi terek
2022. február 01. írta: Nőemlék

Nők és a zsebkendőnyi terek

Egy tér utcanévtábla-avató ünnepségén jártam ma, a Solt Ottilia teret avatták fel épp. (Már ez is milyen baromság, hogy tér utcanévtábla-avató...miért nem mondjuk térnévtábla-avató?!:D)

Nagy öröm volt, hogy lesz ez a tér, tavaly, nőnap alkalmából hirdette ki az önkormányzat, hogy lehet szavazni. És én szavaztam is, és mivel a névtelen köztér, aminek nevet lehetett adni, igen közel esett Solt Ottilia szociológus lakóhelyéhez (konkrétan egy sarokra van), ezért egyértelmű volt, hogy én is őt fogom javasolni. Mérhetetlenül büszke voltam, hogy a 4 javaslatom közül ez az egy átment, ugyanis még 27 másik személy is Ottiliára szavazott - úgy éreztem, ezzel az ici-pici szavazattal tettem valamit a világ jobbá tételéért. (Kikértem amúgy a döntésről szóló jegyzőkönyvet (ami helyett a vészhelyzet miatt egy eredményösszesítő táblázatot kaptam) és érdekes volt látni, hogy a 4 köztérből 3-nál is Szabó Magda győzedelmeskedett a szavazatok számát tekintve - hála a Jóistennek, azt a II. kerületi Önkormányzat is belátta, hogy nem lenne jó mindegyiket róla elnevezni, adjunk helyet és teret (höhö) másoknak is.) Szóval kicsit kevesebb, mint egy éve nagyon boldog voltam, hogy újabb nők nevét fogják viselni utcák, terek Budapesten, azon belül is a II. kerületben!

Aztán a múlt héten valami megváltozott.

Újpesten jártam, mert az Opera Gin háza táján akadt halaszthatatlan inni...khmm..tennivalóm, amikor is a térképen láttam, hogy a Házy Erzsébet sétánynál kell leszállnom a buszról. (Pontosan így történik amúgy az adatgyűjtésem, járok-kelek a városban, aztán ha egy addig ismeretlen nőről elnevezett köztérbe vagy női szoborba futok, készítek egy fényképet, felírom az illető nevét vagy a szobor helyét, hogy utána tudjak nézni a későbbiekben.) Lefotóztam az utcanévtáblát (vagy ugye sétánynévtáblát;)) és hogy valami látszódjon a helyszínből, hát azt is. És akkor egy picit elgondolkodtam, hogy ez bizony egy igen-igen piciny sétány, biztos már csak ez volt névtelen közterület egész Újpesten, aminek nevet adhattak, amikor Házy Erzsébet neve vagy az, hogy egy nőről nevezzenek el közteret, eszükbe jutott a döntéshozóknak... (És sajnos úgy tűnik, nem is jártam olyan messze a megoldástól.)

 

20220128_141644.jpg

A sétány....

20220128_141657_kicsi.jpg

...és a sétány

Azért hozom ezt most elő, mert ma, amikor álltam az utcanévtábla-avató ünnepélyen, amúgy igencsak terebélyes közönséggel egyetemben (amit mondjuk fantasztikus volt látni!), akkor újra az jutott eszembe, hogy ez bizony egy igen-igen piciny köztér...ha teljesen őszinték akarunk lenni, akkor egy két utca által határolt parkoló. És akkor felmerült bennem, hogy a nőknek már csak ennyi jut? Ezek a béna utcácskák, terecskék, helyecskék? Ilyen (és akkor előre is elnézést a vulgaritásért) picsányi helyek? Amik amúgy azért maradtak névtelenek egészen idáig, mert annyira kicsik és/vagy jelentéktelenek? Solt Ottilia a tényleg egy sarokra levő Komjádi Béla utcában lakott (itt egyébként emléktáblája is van már egészen 2004 óta), nem lehetett volna inkább mégis, hogy ezt a Komjádi Béla utcát nevezik át Solt Ottilia utcára? És akkor 3 villamoson is az hangozna el nap mint nap, hogy "Solt Ottilia utca" és lehet, az emberek felkapnák a fejüket, hogy "jé, vajon ki lehetett az a Solt Ottilia"? Komjádi Bélának ott egy egész uszoda! Ottilia, ez a nagy formátumú szociológus, aki nem kevesebbet állított egy olyan rendszerben, amikor az "sz"-szel kezdődő és "egény"-nyel végződő szót nem szabadott kimondani, hogy szegénység márpedig van, ez a kutató, aktivista, ellenzéki, parlamenti képviselő, ez a nő meg kapott egy parkolót... Így maximum annyi fog elhangzani szitkozódásként a környékbeliektől, hogy "Büntessenek meg Téged a Solt Ottilia téren!" (Vagy lehet, átnevezik a Frankel Leó út megfelelő szakaszát is? Ez számomra nem egyértelmű.)

 20220201_161035_kicsi.jpg

 A leleplezésre várva

Szóval persze, jópofa ez a "nevezzünk el eddig névtelen közterületeket nőkről"-játék, de hát egyrészt akkor alig marad valami, másrészt ami meg van, az pici, jelentéktelen...szóval, ha rajtam múlna, inkább legyen minden eddigi Petőfi utca fele ezentúl Szendrey Júlia utca, minthogy ez! Eddig azt gondoltam, hogy megőrizhetjük az összes eddigi közterület nevét, majd adunk szépen újakat ezzel az új, mostanában divatos módszerrel...de rájöttem, hogy ez így nem lesz jó! És igen, tisztában vagyok azzal, hogy micsoda átnevezési hagyománya van ennek a fővárosnak, telve politikai indulatokkal meg történelmi eseményekkel... Nem lehetne mégis, hogy kettővel kevesebb Kossuth Lajos meg Deák Ferenc meg Vörösmarty Mihály...és eggyel több Pécsi Eszter utca meg Bédy-Schwimmer Rózsa út meg Bálint Ágnes tér? De olyan igazi, rendes! (Igen, tudom, hogy így nem jön ki a matek, képzeletben mindenki hozzádhatja a saját "nőit" a listához!)

A végső lökést talán az adta ennek a bejegyzésnek a megírásához, amikor ma megnéztem újra az ATLO és Budapest Főváros Levéltára által készített térképet. Ránagyítottam a női nevekre leszűrt térképen egy-egy közterületre, ami nem volt ismerős, hogy megnézzem, kiről is kapta a nevét. De ránézve a nagy egészre azt láttam, hogy "sokan vagyunk, de nem elegen". És hogy "névtelen közterek" nem igazán fogják ezt az arányt feljavítani. És hogy attól még, hogy eddig így volt valami (nők aránya a közterületek elnevezésében), nem kell, hogy így is maradjon! És hogyha ezek most szimbolikus tettek, hogy a nőknek is teret adnak a kerületek vezetői - szó szerint és átvitt értelemben is - , akkor azok a terek szimbolizálják a nők nagyságát is! Mert ilyen zsebkendőnyi és/vagy jelentéktelen helyekkel nem érjük be!

2022-02-01_21_35_57-nevek_es_terek_budapest_utcanevei.png

Ilyen a nemi megoszlás Budapest közterületeit tekintve azon a bizonyos térképen

 

 Ui.: Igen, nem csak ezek után, de ígérem, hogy meg fogom írni, ki volt Solt Ottilia! :)

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://noemlek.blog.hu/api/trackback/id/tr2717055778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása